تقدیس درخت در رمان «درخت انجیر معابد» و «دومة ود حامد»

رضا ناظمیان؛ ناصر میثاقی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 161-180

https://doi.org/10.22067/jall.v12.i1.62627

چکیده
  احمد محمود و طیب صالح در این دو اثر خود، ناکجاآبادی آفریده­اند که مردمانش دل در گرو درختی داشته­اند. احمد محمود در درخت انجیر معابد، تصویری از یک جامعه ترسیم کرده که افراد آن سخت به معجزه­گری و قدسیت درخت ایمان آورده و درخت را به نماد باورها و اعتقادات آیینی این مردمان خوش­باور تبدیل کرده­ا­ند و در این راستا اقدام به انجام ...  بیشتر

دلالت عاطفی شعر از دیدگاه نظریه بیان در تحلیل تائیه دعبل

حسام حاج مومن؛ رضا ناظمیان

دوره 7، شماره 13 ، مرداد 1394، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22067/jall.v7i13.41149

چکیده
  «نظریۀ بیان» یکی از نظریه های زیبایی شناسی است که شرط لازم هنر را بیانگریِ عاطفی میداند. از این دیدگاه، شعر اثری هنری است که تجربۀ عاطفی شاعر را به مخاطب انتقال میدهد تا وی آنرا باز تجربه کند. لذا این نظریه بر سه رکن بنیان دارد: انتقال عاطفه از سوی شاعر، شعر به عنوان وسیلۀ انتقال عاطفه، دریافت عاطفه از سوی مخاطب. چون شعر از عناصر زبانی ...  بیشتر